Per fi, els camins escolars!

Quina paciència tenen els infants!

El mes de desembre fèiem un recorregut des dels punts d’inici dels itineraris dels camins escolars i cap a la porta de les escoles (Nostra Sra de Montserrat, Schola i Pau Casals). L’alcaldessa i alguns regidors de l’Ajuntament de Rubí vam estar acompanyats de dos dels tres directors dels centres educatius implicats i dels responsables tècnics del projecte, que ens van anar explicant fil per randa totes les particularitats de l’actuació.

Per poder veure aquest projecte en fase final (encara manca la senyalització), han passat tres anys però, sortosament, molts dels consellers del Consell d’Infants que van idear i treballar aquesta idea inicialment, encara hi formen part i podran veure el resultat de la seva feina fet realitat.

Per tal de complir amb les expectatives posades en el projecte, primer de tot va ser necessari identificar els obstacles que dificultaven el recorregut dels nens i nenes a l’hora d’anar a l’escola. Per això vam prendre nota de les barreres urbanes existents, vam delimitar les zones a intervenir i vam estudiar l’adequació de la xarxa viària a les necessitats dels vianants. Aquesta fase prèvia era absolutament imprescindible per treballar sobre un model de camins escolars possible i sobretot, segur.

Les barreres urbanístiques poden fer referència a la mobilitat, als sentits o a les indicacions de trànsit i les podem trobar a diferents entorns. Voreres estretes, pavimentació inadequada, contenidors mal situats…són alguns exemples de tipologies diferents de barreres que limiten el desenvolupament de diferents activitats i usos, i que per a realitzar aquest projecte les hem hagut de eliminar, reubicar o modificar. 

Així doncs, hem eixamplat voreres, ampliant-les a 1,5 m per garantir l’espai lliure de circulació del vianant (com al carrer Pintor Coello), i hem fet una plataforma única en els carrers estrets, situant la vorera i la calçada a la mateixa cota (com per exemple, al carrer Sant Pere a l’alçada de l’escola Pau Casals). Alhora d’escollir el paviment s’ha optat per un material que reunís les característiques d’accessibilitat mínimes, duresa i estabilitat i que fos antilliscant tant en sec com en mullat. També s’ha hagut d’ajustar les alçades de les voreres a la normativa (14 cm com a màxim). La limitació de la circulació pels carrers adjacents als centres educatius (Carrers Sant Jaume, Sant Isidre i Sant Miquel) i la reducció d’aparcaments de vehicles també han estat mesures necessàries per poder fer possible els recorreguts dels camins escolars segurs.

Amb la senyalització (que en breu serà una sorpresa i una realitat), donarem per finalitzat aquest projecte, o millor dit, aquesta fase d’un projecte que hauria d’implicar totes les escoles de la ciutat. Nosaltres hi seguirem treballant i convidarem a tots els centres educatius perquè s’hi sumin.

Creiem que la infància ha de ser reconeguda com a grup social i els infants com a actors socials. Per aquest reconeixement cal aplicar la visió de la infància en el disseny de la ciutat, d’accions concretes o generals, de projectes sectorials o integrals, perquè, d’alguna manera, afavorirem el disseny de polítiques adreçades a la millora de la seva qualitat de vida. Aquest era i serà el nostre principal objectiu: millorar la qualitat de vida de la nostra infància a Rubí, fent també de la nostra ciutat una ciutat a on els nens i nenes visquin millor.

I deia, “quina paciència tenen els infants” perquè, després de treballar en els camins escolars segurs durant tres anys, el passat mes de novembre, i durant el plenari del consell d’infants, resultava admirable la il·lusió envers el tema que traspuava de les intervencions dels consellers i de les conselleres. Des d’aquest escrit vull compartir amb qui el llegeixi la meva satisfacció per aquests joves de demà, i sobretot, vull fer pública la FELICITACIÓ per aquesta bona feina per la ciutat i per la infància en general. FELICITATS CONSELLERS I CONSELLERES!

Anuncis